Miejscowość: Radom
Szkoła: Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu (Microsoft Showcase School)
www: http://zst-radom.edu.pl/
Ilość stanowisk: 35
Osoba kontaktowa: Artur Rudnicki
Wykorzystywane aplikacje: MS Office; przeglądarki internetowe; GIMP, Notepad++
O szkole
Zespół Szkół Technicznych w Radomiu cieszy się uznaniem w środowisku edukacyjnym ze względu na wysoki poziom wykorzystywanych technologii informacyjnych. Każdego roku wprowadza nowe rozwiązania i mocno rozwija współpracę z wiodącymi firmami sektora przemysłu IT. Stawia na doskonalenie umiejętności kadry. Rozwija systematycznie kontakty międzynarodowe, inicjując współpracę ze szkołami europejskimi. Solidnie przygotowuje młodych ludzi do życia w społeczeństwie informacyjnym. W 2008 roku szkoła otrzymała od Marszałka Województwa Mazowieckiego tytuł Najlepiej Zinformatyzowanej Szkoły, a w roku 2010 uzyskała tytuł Innowacyjnej Szkoły nadawany przez Microsoft.
W 2009 roku ruszyła w ZST nauka w ramach Microsoft IT Academy (aktualnie Microsoft Imagine Academy). Uczniowie i nauczyciele Technikum Informatycznego wykorzystują na swoich zajęciach ciekawe i innowacyjne materiały. Dzięki temu wszyscy zainteresowani mają dostęp do informacji o produktach Microsoft’u w zasadzie 24h/dobę. ZST jest jedyną w regionie szkołą, która uczestniczy w takim programie i tak szeroko wykorzystuje wiedzę zdobytą w czasie współpracy z firmą Microsoft. Po zakończeniu cyklu szkolenia w ramach Akademii uczniowie mogą zdobyć certyfikaty potwierdzające ich umiejętności w zakresie wykorzystania produktów Microsoft. Nic dziwnego, że co roku liczba osób chętnych do podjęcia nauki w tej szkole przewyższa liczbę oferowanych miejsc.
Potrzeby i cele projektu
Ujednolicenie struktury IT w pracowniach
Jednym z naszych priorytetów było doprowadzenie do sytuacji, w której infrastruktura IT w pracowni komputerowej jest spójna i łatwa w obsłudze. Przez rozproszenie, które panowało u nas wcześniej, ciężko było administrować pracowniami i efektywnie nimi zarządzać, a także wprowadzać nowe pomysły w życie.
Usprawnienie zarządzania klientami
Kolejną kwestią było zarządzanie komputerami naszych uczniów podczas zajęć. Chcieliśmy dać nauczycielowi możliwość podglądu ekranów uczniowskich, pomagania im w pracy na bieżąco, reagowania na pojawiające się problemy. Istotne było też dla nas, by administrowanie pracownią było jak najprostsze oraz jak najmniej czasochłonne.
Poprawienie ergonomii pracy przy stanowiskach
Niezwykle ważne jest dla nas, aby uczniowie i nauczyciele pracowali w komfortowych warunkach. Nie chodzi tutaj tylko o odpowiednie ustawienie fotela czy prawidłowy kąt patrzenia na monitor komputera. Ważne jest też, aby w sali nie było niepotrzebnych hałasów czy nadmiernej temperatury. Terminale pomogły nam zmniejszyć ilość bodźców negatywnie oddziałujących na naszych uczniów.
Wprowadzenie nowszych, skutecznych technologii
Jesteśmy szkołą techniczną i zależy nam na wprowadzaniu do naszej szkoły najnowszych technologii. Pokazujemy je uczniom, edukując ich w szerokim zakresie. Nasi podopieczni opuszczając szkołę nie boją się wykorzystywać swoich umiejętności i mają świadomość nowinek, które mogą spotkać poza szkołą. Dzięki zamontowaniu pracowni terminalowej usprawniliśmy administrację i zarządzanie infrastrukturą, a nasi uczniowie poznali inne podejście, alternatywę dla klasycznych komputerów PC.
„Terminal vCloudPoint to świetne rozwiązanie. Nowoczesny wygląd, wszystko w jednym miejscu, więcej miejsca na biurku, łatwiej o porządek. Włączenie trwa chwilę, nie muszę czekać aż system wystartuje. Stacja dyskietek? CD-ROM? Po co? Wszystko zapisuję w chmurze. Wygoda dla mnie i dla uczniów, którzy mają dostęp do moich materiałów choćby używając telefonu. Odkąd koledzy uruchomili w mojej pracowni terminal wszystko stało się prostsze i szybsze. Osobiście zauważyłem pozytywną różnicę w prędkości działania. Jako nauczyciel przedmiotów zawodowych wykorzystuję terminal do pracy z różnymi aplikacjami. Nie dostrzegłem, aby wystąpił jakikolwiek kłopot z ich działaniem. Wszystko pracuje płynnie i bez kłopotów.”
Marek Miałkowski
– nauczyciel przedmiotów zawodowych
Pracownia Odnawialnych Źródeł Energii (OZE)
Funkcjonuje w ZST od 2018 roku. Ze względu na wykorzystanie elementów wyposażenia laboratoryjnego użycie w niej terminali było doskonałym rozwiązaniem. Mamy dostęp do technologii komputerowej na stanowisku pracy, a niewielkie terminale zamontowane do monitora nie zajmują powierzchni roboczej. Jest porządek. Przy częstych zmianach wyposażenia (różne ćwiczenia wykonywane przy tym samym stanowisku) to świetne rozwiązanie. Wyniki pomiarów można szybko analizować np. przy użyciu arkusza kalkulacyjnego, a następnie przygotować prezentację z wnioskami i odesłać do prowadzącego zajęcia. Bieżący dostęp do Internetu pozwala łatwo odszukać brakujące materiały w sieci i sprawdzić poprawność wyciągniętych wniosków. Wszystko to dzieje się płynnie przy wykorzystaniu technologii terminalowej.
„Jako pełniący funkcję administratora dla urządzeń terminalowych i serwera nimi zarządzającego muszę powiedzieć, że to duża przyjemność pracować w takim systemie. Zdalna instalacja oprogramowania, aktualizacje systemu, zmiana ustawień na urządzeniach, wylogowanie odłączonych użytkowników to najczęściej wykonywana praca konserwacyjna. Coś trzeba doinstalować – proszę bardzo, siadam przy serwerze i za chwilkę jest gotowe. Dzięki menadżerowi vMatrix dostępnych mam wiele przydatnych funkcjonalności. Należą do nich również: wysyłanie szybkich wiadomości do wybranych użytkowników, podgląd ekranu użytkownika czy przechwytywanie kontroli na ekranem (urządzeniem) użytkownika w celu pokazania rozwiązania lub podpowiedzi. Polecam to rozwiązanie.”
Marek Skrok
– nauczyciel przedmiotów informatycznych
– administrator serwera vMatrix
Pokój nauczycielski
„Bardzo się cieszę, że w pokoju nauczycielskim możemy korzystać
z takiego narzędzia. Terminale są szybkie, dzięki czemu nawet podczas krótkiej przerwy mogę sprawnie przygotować i wydrukować materiały na zajęcia. Oprócz tego wygodnie korzystam z dostępu do poczty, dziennika elektronicznego czy dokumentów zamieszczonych
w chmurze. To naprawdę świetne rozwiązanie.”
Małgorzata Krajewska
– nauczycielka języka angielskiego
Korzyści z wdrożenia
Mniejsze zaangażowanie obsługi IT – dzięki specyfice rozwiązania terminalowego, czyli jednemu serwerowi, który jest elementem centralnym całej pracowni, udało się nam sprawić, że mniej czasu poświęcamy na obsługę naszej infrastruktury. Całą pracownią zarządzamy z jednego miejsca, nie ma potrzeby stałego nadzoru nad raz skonfigurowaną pracownią, a w razie jakichkolwiek usterek, jesteśmy w stanie przywrócić nasze komputery do działania w kilka minut.
Więcej czasu na prace koncepcyjne – dzięki temu, że nie musimy poświęcać czasu na serwisowanie sprzętu – jest tylko jeden serwer, którym należy się zajmować, a nie 15 komputerów jak dawniej – mamy zdecydowanie więcej czasu na kreatywność i prace, które wcześniej schodziły na dalszy plan. Dzięki pracowni vCloudPoint nie tylko mamy więcej czasu, ale możemy też lepiej go spożytkować.
Mniejsze zużycie energii elektrycznej w skali szkoły – jeden terminal vCloudPoint pobiera jedynie 5W mocy co w skali całej pracowni przekłada się na 75W przy 15 stanowiskach! To wartość mniejsza niż pobór energii jednej jednostki typu desktop. W skali roku przekłada się to na duże i realne oszczędności dla całej szkoły.
Mniejsza awaryjność sprzętu – terminal vCloudPoint nie zawiera psujących się części, wentylatorów, itd. Dzięki temu prawdopodobieństwo wystąpienia awarii terminala jest minimalne, a co za tym idzie, możemy skupić się na obsłudze jedynie serwera. Jest to o wiele prostsze niż pilnowanie całej pracowni z komputerami typu desktop.
Krótszy czas logowania, łączenia z zasobami serwera. Stanowiska terminalowe vCloudPoint są gotowe do pracy
w zaledwie kilka sekund, sam proces logowania użytkowników przebiega szybciej niż w przypadku tradycyjnych komputerów PC, co również pomaga zaoszczędzić czas, który kiedyś traciliśmy na początku każdych zajęć.
„Z pozycji dyrektora widać wiele plusów z zastosowania terminali vCludPoint. Po pierwsze cena dużo przystępniejsza niż zestawów typu desktop. Dalej – mniejsze zużycie energii. Zauważalnie mniejsza awaryjność, a co za tym idzie mniejsze zaangażowanie w prace serwisowe naszych informatyków. A dzięki temu mogą poświęcić się w większym stopniu pracom edukacyjno – wychowawczym.”
Bernadeta Kudas
– Dyrektor w Zespole Szkół Technicznych
im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu
Zespół Szkół Technicznych od kilku lat testuje nowoczesne rozwiązania terminalowe, które z powodzeniem zastępują tradycyjne komputery. Wykorzystujemy je w praktyce na zajęciach typowo informatycznych (np., lekcje programowania czy tworzenia aplikacji internetowych) oraz jako narzędzie pracy dla nauczycieli w salach lekcyjnych. Doskonale spełniają oczekiwania pod względem ergonomicznym i wydajnościowym.
Najlepszym rozwiązaniem w tym segmencie jest terminal vCloudPoint. To małe urządzenie wyposażone jest w 4 porty USB, wyjście audio, wejście zasilania, port VGA i HDMI do podłączenia monitora oraz port RJ45 do połączenia z siecią. Dzięki niewielkim rozmiarom i prostocie obsługi to doskonałe rozwiązanie dla celów szkolnych.
Dzięki wdrożeniu terminali udało nam się zmniejszyć roczne zużycie prądu w skali całej szkoły, a prowadzenie zajęć w pracowni terminalowej vCloudPoint jest komfortowe dla nauczyciela, ponieważ te niewielkich rozmiarów urządzenia nie wydzielają ciepła ani hałasu. Wpływa to także na ergonomię pracy naszych uczniów, co jest dla nas bardzo cenne. Zdecydowanie polecam rozwiązanie vCloudPoint każdej szkole, niezależnie od etapu kształcenia!
Artur Rudnicki
Wicedyrektor w Zespole Szkół Technicznych
im. Tadeusza Kościuszki w Radomiu